تغییر ساعت سلولی بدن با رژیم غذایی پرچرب

محققان می گویند فقط آنچه می خورید مهم نیست بلکه  زمان خوردن  آن نیز مهم است. تحقیقات نشان می دهد که مصرف چربیهای اشباع در زمان  خاص ممکن است درساعت داخلی بدن اختلال ایجاد کرده و سبب التهاب شود. خوردن مواد غذایی مملو از چربی های اشباع درشب ممکن  است ریتم شبانه روزی محلی را دچار اختلال نماید. این یافته ها درمجله ی EBioMedicineمنتشر گردید.

سلولهای سراسر بدن دارای ساعت درونی هستند این ساعت درونی زمان بندی فرآیندهای سلولی مهم را تنظیم  کرده و عملکرد صحیح آن برای انجام این فرایند ها ضروری است. این ساعت همچنین به کنترل  پاسخ های التهابی کمک می کند . التهاب واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از بدن در زمان آسیب یا تهاجم باکتریها است. با این حال، یک رژیم غذایی پرچرب می تواند به التهابی مزمن با درجه ی کم منجر شود که با  بروز خطر اختلالاتی مانند چاقی، دیابت نوع 2، بیماریهای قلبی عروقی ، سکته و آرتریت روماتوئید مرتبط است.

 چربیهای اشباع  و تأثیر آن بر پاسخ ایمنی بدن

 پرفسور Earnestاز مرکز علوم بهداشت A&Mتگزاس و نویسنده ی ارشد این تحقیق در مطالعات پیشین خود نشان داد استفاده ی مقادیر زیاد چربی اشباع موجب کاهش سرعت بیولوژیک سلولهای ایمنی می شود. این موضوع توانایی آنها را در بیان زمان صحیح کاهش می دهد.

 در مطالعه ی اخیر پرفسور Earnestبه مقایسه ی تأثیر چربی اشباع palmitateبا چربی DHAکه یک اسید چرب polyunsaturated omega-3است، پرداختند.

 پالمتیک اسید یک اسید چرب طویل 16 کربنی است که بطور طبیعی در روغن  نخل یا پالم، روغن هسته ی خرما یا  palm kernel oil، کره، پنیر، شیر و گوشت وجود دارد. این نوع اسید چرب یکی از چربی های زنجیره ای اشباع طولانی رایج در رژیم غذایی غربی است.

 درحالیکه  انسان می تواند در مناطق زمانی مختلف براحتی سفر کند زیرا تمام بدن با هم در حرکت است، درمورد سلولها چنانچه گروهی قادر به انتقال بوده و گروه دیگر نباشند، التهاب رخ خواهد داد.

 دکتر Earnestمی گوید: تصور کنید ساعت دیواری، ساعت مچی، کامپیوتر و ساعت موبایل شما، زمانهای مختلفی را نشان دهند دراین صورت  شما چگونه  می توانید ساعت صحیح را تشخیص دهید؟

 یافته های این تحقیق نشان می دهد پالمیتات موجب جت لگ در سلولهای بدن می شود از آنجائیکه سلولهای مختلف ساعت های مختلفی را نشان می دهند، برخی از سلولها در یک منطقه ی زمانی باقی مانده و باعث سردرگمی در بدن می شوند. این اختلال سبب بروز اختلالات متعددی از جمله بیماریهای  متابولیک  می شود. او توضیح می دهد که احتمال بروز التهاب مزمن به چربی های اشباعی که فرد مصرف می کند و زمان  مصرف آنها مربوط می باشد.

او توصیه می کند غذاهای حاوی چربی زیاد را در روز مصرف نمایید نه در شب. او پیش بینی می کند که بهترین زمان برای خوردن غذاهای پرچرب در اوایل صبح است در حالیکه بدترین زمان مصرف این نوع از چربیها در انتهای شب است.

 نویسندگان مقاله تاکید می کنند که همه ی چربیها در حقیقت مضر نیستند، چربیهای خوب از جمله چربیهای حاوی اسیدهای چرب polyunsaturated  و داروهای ضدالتهابی می توانند موجب حفاظت از ساعت درونی بدن شوند درحالیکه چربیهای اشباع سبب التهاب بیشتر و اختلال در ساعت بدن می شوند. عملکرد DHAبرای مثال به عنوان یک چربی ضدالتهابی موجب مختل شدن پاسخ التهابی و جلوگیری از ایجاد  اشتباه در ساعت بدن می شود.

 به گفته ی پرفسور ارنست: اسیدهای چرب امگا 3 و سایر درمانهای ضد التهابی  می توانند از تغییرات زمان محلی در ساعت های بدن که توسط چربیهای اشباع  رخ می دهد، جلوگیری نماید.

 دکتر ارنست می افزاید: ما می توانیم  پاسخ التهاب محلی را در بافت های خاص کنترل کنیم و التهاب را با درمان با پالمیتات به حداکثر برسانیم تا به پاسخ بدن به عفونت ها و جراحت ها کمک کنیم، سپس می توانیم با درمانهای مناسب در زمانهای خاص از بروز التهاب مزمن و التهاب مرتبط با بیماری جلوگیری نماییم. اخیراً درمجله ی اخبار پزشکی امروز محققان گزارشی را منتشر کردند که به ارتباط بین ساعت بدن و فرآوری قند در سلولها اشاره  داشت.